Schoon Water Voor Iedereen: thema actieweek ‘RTL Boulevard’ voor Cordaid

RTL Boulevard’ voert van maandag 20 tot en met vrijdag 24 november actie voor Cordaid. Het thema van deze actieweek is Schoon Water Voor Iedereen. 844 miljoen mensen over de hele wereld hebben geen toegang tot schoon drinkwater. Gevolg is dat wereldwijd elke 90 seconden een kind sterft aan een watergerelateerde ziekte. ‘RTL Boulevard’-reporter Marieke Elsinga is naar Ethiopië gereisd om te zien wat watergebrek daar met mensen doet.

Verschil
Marieke ging onder andere op bezoek bij een jong gezin, waarvan één kind is gestorven aan diarree, veroorzaakt door het drinken van vervuild water. “Met mijn eigen ogen heb ik gezien hoe nijpend de situatie is. Ouders hebben geen andere keuze dan vervuild water aan hun gezin te geven. Kinderen hebben soms maanden diarree en het vee, dat de basis vormt van hun voedselvoorziening, sterft uit door droogte. Het contrast met de wereld waarin wij elke dag leven is zo enorm groot.”

Actieweek
Marieke heeft in Ethiopië ervaren hoe het is om de dag door te komen met maar 3 liter water. In de actieweek bij ‘RTL Boulevard’ daagt zij bekende en onbekende Nederlanders uit ook de 3 liter Water Challenge aan te gaan voor het goede doel. Meer informatie hierover is te vinden op: kominactie.cordaid.nl.
Om wereldwijd schoon drinkwater te realiseren kan er in de gehele actieweek bij ‘RTL Boulevard’ WATER ge-sms’t worden naar nummer 4333. Dan wordt er automatisch eenmalig 3 euro gedoneerd en dat geld is genoeg om één iemand een heel jaar lang van schoon drinkwater te voorzien.

RTL Boulevard en Cordaid
Voor het vierde achtereenvolgende jaar komt ‘RTL Boulevard’ in actie voor Cordaid. Dit jaar voor Schoon Water Voor Iedereen, vorig jaar was het thema Stop Onnodig Sterven. Met hulp van ‘RTL Boulevard’ en ambassadeurs van StukTV leverde deze actie toen ruim 200.000 euro op voor betere gezondheidszorg in landen zoals Oeganda, Congo, Burundi, Kameroen en Zimbabwe.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn